DutchElectricPowerboats
Wil je alles op dit forum kunnen zien moet je eerst aanmelden en wil je daarna actief meedoen /posten dan is voorstellen verplicht zodat iedereen weet wie je bent .

Veel plezier op het "DutchElectricPowerboat" forum.

mvg, Admin.

IndexIndex  D.E.P. PortalD.E.P. Portal  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

Aantal berichten : 27
Leeftijd : 63
Registration date : 07-06-17

BerichtOnderwerp: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 12:16

Allereerst wil ik mij voorstellen omdat ik nl. nieuw ben op dit forum. Mijn naam is Herman ben 62 jaar en 2 jaar geleden ben ik wegens mijn gezondheid moeten stoppen met werken. Omdat ik iemand ben die niet stil kan zitten, heb ik mijn hobby van 45 jaar geleden weer opgepakt, maar ditmaal niet met modelvliegtuigen maar met multicopters. Onlangs is mijn interesse ook uitgegaan naar powerboats, aangezien je hier meer tijd in het bouwen kunt steken. Prachtige hobby en je kunt varen als je door de wind niet kunt vliegen. Mijn eerste boot was een succes: F1. Topsnelheid 50kmh. Ben nu bezig om een carbon catamaran van te maken m.b.v. vacuüm bagging en dat gaat prima en heb daar al veel gelukkige uren in kunnen steken. Maar.... nu komt mijn vraag: Qua motoren, props en ESC's voor quadcopters ben ik best wel thuis maar voor deze catamaran niet. De bedoeling is dat dit een twin wordt en mijn doel is om minimaal boven de 100kmh te komen. Aangezien ik van een uitkering moet leven heb ik toch een budget bij elkaar gespaard van €400 voor alleen de 2 motors en ESC's. Wie kan mij van advies voorzien, wat een goede optie is voor dit geld en waar dit te verkrijgen is? Ik weet het is geen groot bedrag, maar daar moet toch wel iets voor te krijgen zijn? Wie helpt mij? Alvast erg bedankt en.... niet allemaal te gelijk, groetjes Herman
Terug naar boven Go down
Lexo
komt hier te vaak

Aantal berichten : 210
Leeftijd : 35
Registration date : 08-08-11

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 14:41

Welkom Herman. Leuk project. Hoe groot gaat hij worden?
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 15:31

Hoi Lexo, Ik heb het model klaar en is 100cm. Zelf getekend en geconstrueerd. Ik heb de spullen in huis voor vacuüm bagging maar moet eerst de mal nog maken van glasweefsel en epoxy. Ik vind dat hij toch wel van carbon moet worden. Mooi en weeg erg weinig. Nu alleen de setup nog. Heb jij misschien een voorstel? Ik zoek al een maand op sites en YouTube, maar kan (en durf) niet echt een beslissing te nemen. Ik zie dat jij al langer in het "vak" zit. Doe eens een schot voor de boeg. (letterlijk dan natuurlijk) Groetjes, Herman
Terug naar boven Go down
DannyB.
komt hier vaker

Aantal berichten : 83
Registration date : 25-06-14

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 16:47

Hoi Herman,

Een Cat van een meter is een leuk formaat !!
Met de juiste rompvorm is 100km/u zeker mogelijk.
En met een budget van 400 euro heb je een redelijke keus in motoren en regelaars.

Ik zelf heb een 1.04m lange Cat opgebouwd met 2x 3974 2200kv motoren van Hobbyking met 2 V2 Seaking 180A regelaars.

Om je een beetje een idee te geven hoe dit ongeveer loopt op 4s. Binnenkort gaan we testen en loggen met 5s packs.

Aangezien je 100km/u wilt gaan moet je kijken naar motoren van rond 40x74mm lang of langer met een KV waarmee je rond de 35.000 toeren (onder last/ gerekend met 3.7v per cel) uitkomt met de accu's die je van plan bent te gebruiken.

Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 16:57

Hoi Danny,

Mijn ontwerp heeft veel weg van de Mystic (ook wel iets op die van jou. Heb je al getest hoe snel die van jou gaat?
Ps. is die van jouw van carbon? (scheelt natuurlijk 50 tot 75% van het gewicht en natuurlijk ook in snelheid.
Fijn dat je met een setup voorstel komt, dat helpt mij natuurlijk bij het maken van een keuze.
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 17:05

Waar ik nog niet aan gedacht heb, is natuurlijk de prop. Ik weet dat dit vaak uit proberen is, maar kan iemand mij een goed voorstel doen om te beginnen?
Terug naar boven Go down
DannyB.
komt hier vaker

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 20:43

Hoi Herman,

Die van mij is een TFL Zonda in Carbon/Aramide uitvoering.
Snelheid heb ik nog niet gemeten , moet nog even kijken of dat goed gaat met de GPS en het carbon....

De romp enkele romp daarvan was trouwens ook niet bijzonder zwaar qua gewicht.

Denk wel dat die schatting van 50 tot 75% gewichtsbesparing wel erg optimistisch is Wink Dan hou je maar een heel dun rompje over met heel erg veel flex erin , en dat gaat niet goedkomen op het water....

De props hangen een beetje af van de gekozen motoren en regelaars , maar een setje Graupner 2317.40 (40mm 2 blads props met dogdrive) in links en rechts is vaak wel een goed beginpunt.

Nadeel van de Graupners is alleen dat setjes links/rechts in vrij grote sprongen gaan. De volgende maat die ze in links en rechts draaiend hebben is gelijk 45mm... Dat scheelt nogal in het opgenomen vermogen met de 40 mm variant Wink
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 21:26

Hoi Danny,

Ze hebben mij verteld dat je m.b.v. vacuüm bagging aan 2 lagen carbon genoeg had.
Met de GPS onder de carbon, gaat zeker goed komen. Altans bij mij wel. Bedankt al vast. Heb je nog advies aan mij of alternatieve setups (combo's) Motor, esc watergekoeld, lipo, shaft en prop laat het mij weten.
Terug naar boven Go down
DannyB.
komt hier vaker

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 21:56

Bij wie heb je dat advies opgedaan ??
Wij lamineren eigenlijk vrijwel standaard rompen na (tenzij het zogenaamde "bulletproof" versies zijn) met carbon of carbon/aramide hybride weefsel omdat de meeste rompen gewoon te flexibel zijn.

En afhankelijk van hoe stijf de romp precies is kunnen dat ook meerdere lagen zijn. Toevallig zelf vandaag mn nieuwe carbon/aramide uitgevoerde MHZ Cayman voorzien van een extra laag carbon en laag carbon/aramide weefsel.

Met de snelheid die je wil varen is flex een absolute no go.
De romp moet echt keihard zijn.

Heb je een tekening of foto van de romp ??
Da's wel zo handig met het aanraden van hardware
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 22:31

Deze informatie heb ik van de Carbonwinkel.nl. Zonder vacuüm bagging zou ik 4 lagen nodig hebben en met vacuüm bagging had ik aan 2 voldoende. Begrijp me goed. Op bijgaande foto is het model te zien. Deze kan ik straks in principe weggooien. Daarvan maak ik een mal van 5 lagen glasweefsel en epoxy. (2-delig). Uit die mal vorm ik het origineel in 2 delen door vacuüm bagging. Als jij achteraf en door praktische ervaring zegt, dit is te weinig, dat moeten minstens 3 of 4 lagen zijn, begrijp ik dat en ga ik daar vol in mee. Alleen begrijp ik de carbonwinkel niet. Is dan toch slecht advies.

Kun je aangeven hoe ik een foto moet invoegen? FF specifiek aangeven. Ik heb dit bij dit forum nog nooit gedaan. Er staat http:\.....en dan?
Terug naar boven Go down
DannyB.
komt hier vaker

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   wo 7 jun - 23:09

Ik heb sterk mn twijfels bij 2 laagjes , 1 en ander hangt natuurlijk af van het gebruikte weefsel en het gewicht daarvan. Maar 2 laagjes gangbaar carbon lijkt mij te weinig om in 1x een echt harde boot te hebben.

Misschien dat Ramon ff mee kan lezen Wink Die heeft wel wat ervaring met het maken van rompen.

Zou ik het persoonlijk doen zou ik loopvlakken van de drijvers , de tunnel en de spiegels van de drijvers sowieso optrekken uit minimaal 3 lagen waarvan 1 laag carbon/Aramide.

Een winkel draait uiteindelijk alleen om omzet....
Als jij 2x spullen moet bestellen omdat die 2 lagen toch niet voldoende zijn .... Wink En ze kunnen dan altijd zeggen dat het maar een advies was. Het bouwen van snelle rc boten is dan niet hun dagelijkse werk.

Ik zou in dit geval gewoon voor zekerheid kiezen , je gooit er bij een Cat makkelijker een extra mat in bij het vormen als dat je het achteraf moet doen Wink

Foto invoegen is eigenlijk gewoon hetzelfde als op elk ander forum. De betreffende foto uploaden bij 1 van de vele host sites en dan vervolgens hier het linkje in het pop-up venstertje plakken.
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   do 8 jun - 9:12

Ik weet niet of het werkt, maar ik heb geprobeerd een foto in te voegen via Googledrive.
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   do 8 jun - 9:28

Ik neem niemand iets kwalijk, als advies of informatie niet goed of onvolledig is. Iedereen probeert zo goed mogelijk te helpen. Daarom is het belangrijk dat je van meerdere personen advies bekijkt. Ik ga gewoon voor 3 lagen en zou dat niet voldoende zijn, dan maak ik gewoon een nieuwe met 4 lagen, ik heb immer nog steeds de originele mal.

Wel zou ik zo als je zei, de mening van Ramon horen.

De foto kun je bekijken door er met de rechts muisknop op te klikken, dan kun je deze bekijken in een nieuw tabblad. Ps. dit is het model (haast klaar)

Voor degene die hier ook mee wil beginnen: spuit nooit acryl lak (1 component, 1K) over 2k lak of 2K epoxy. Resultaat: kraaienpootjes. Ik wist het van vroeger, maar ging toch weer de fout in. Kost veel werk om dit er weer uit te krijgen.
Terug naar boven Go down
Dirk Jan
komt hier te vaak

Aantal berichten : 110
Leeftijd : 32
Registration date : 29-06-10

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   do 8 jun - 13:07

Hoi Herman, welkom hier. Mooi project, helaas heb ik in deze maat nog weinig ervaring (ben zelf wel met een 110cm mono bezig momenteel).

Waar ik benieuwd naar was is je F1 tunnel; die lijkt best wel op een Cozy F1, of is het er toevallig ook een? Wellicht heb ik nog tips voor je om de snelheid wat op te schroeven Smile
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   do 8 jun - 13:36

Hoi Dirk Jan, ik heb deze bij Hobbyking gekocht: https://hobbyking.com/nl_nl/sprint-f3-tunnel-hull-outboard-motor-set.html
Full speed loop deze prima, maar het gas is niet echt soepel regelen met je TX pistool.
Terug naar boven Go down
Dirk Jan
komt hier te vaak

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   do 8 jun - 15:08

Hoi Herman, De outboard motor had ik inderdaad al herkend. Ik doelde op de romp / de boot zelf. Is dit een zelfbouw tunnel? Hij lijkt vanaf het plaatje erg op de Cozy F1 tunnel die ik getekend heb Wink
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   do 8 jun - 18:45

Ik heb deze van een tekening gemaakt die ik van marktplaats gekocht heb. Zag er prima uit met voldoende informatie en wat je voor een setup en randapparatuur nodig had. Prima voor een beginner als mij zelf. De cockpit heb ik van glasweefsel en epoxy gemaakt. Het instellen met de program card vond ik een lastig en dat alles nu goed en lekker loopt kan ik niet zeggen. full speed is OK maar minder gas gaat hakkelig. De snelheid heb ik met een GPS meter gemeten en dat gaat prima door 3mm acryl en de cockpit van epoxy. Precies 50kmh. Ik denk bij geen wind en glad wateroppervlak dat de 55kmh er wel in zit. Misschien heb jij nog tips voor wat betreft het afstellen.
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   do 8 jun - 18:55

Wat ik mij af vraag: zijn bovenstaand de enige hobbyiesten voor wat betreft powerboats? Het is toch prachtig om een nieuwe enthousiaste nieuweling op weg te helpen. Graag had ik toch wat meer advies/info voor setups voor mijn catamaran. Advies voor een servo zou ik ook graag zien. Wat denk je over een flexible shaft, props enz. Ik hoef natuurlijk niet de "geheimen" allemaal te weten, maar iemand op weg help, zodat hij de rest zelf uit kan vinden is wel leuk. Zo ben ik voor wat betreft multicopters ook best wel ver gekomen. Ik zelfs via mijn mobieltje complete geautomatiseerde vluchten uitvoeren en filmen. Heren laat je niet kennen en geef wat advies! Bedankt.................al is het maar voor het lezen van dit lang verhaal. Very Happy
Terug naar boven Go down
DannyB.
komt hier vaker

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   do 8 jun - 22:48

Hoi Herman,

Op de foto is het kontje van de boot niet te zien...
Voor een advies mbt tot de drives is dat wel zo handig.

Kan wel een setje gestempelde drives aanbevelen maar als dat niet past heb je er weinig aan Wink

Wat de flexassen aan gaat is het heel simpel , een setje 3/16de / 4.75mm gesoldeerde assen uit 1 stuk. Uiteraard in een links en rechts draaiende variant.

Bij : https://www.tfl-hobby.de/index.php
Is er wat dat aangaat het nodige te vinden...

Qua servo 1 met het standaard maatje van een mm of 40 en een stelkracht van een kilo of 15~20 zodat je een beetje reserves hebt. Die koop je bij Hobbyking voor nog geen 2 tientjes , smeert er een laagje Plasti-dip overheen en gaan met dat kreng lol!
Terug naar boven Go down
Dirk Jan
komt hier te vaak

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   vr 9 jun - 7:52

herman-marga@ziggo.nl schreef:
Ik heb deze van een tekening gemaakt die ik van marktplaats gekocht heb. Zag er prima uit met voldoende informatie en wat je voor een setup en randapparatuur nodig had. Prima voor een beginner als mij zelf. De cockpit heb ik van glasweefsel en epoxy gemaakt. Het instellen met de program card vond ik een lastig en dat alles nu goed en lekker loopt kan ik niet zeggen. full speed is OK maar minder gas gaat hakkelig. De snelheid heb ik met een GPS meter gemeten en dat gaat prima door 3mm acryl en de cockpit van epoxy. Precies 50kmh. Ik denk bij geen wind en glad wateroppervlak dat de 55kmh er wel in zit. Misschien heb jij nog tips voor wat betreft het afstellen.

Ik gok dat iemand mijn (gratis) tekeningen heeft doorverkocht. Aan de kapbevestiging en de sponsonvorm te zien is het een Cozy F1.

Ik kan je wel tips geven denk ik. Om jouw originele vraag hier verder niet te verstoren, kan je hier ook je vraag stellen en info lezen over mijn setup: http://electricpowerboats.actie-forum.com/t1937-cozy-f1-tunnel-houtbouw
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   vr 9 jun - 8:33

Hoi Danny, hier onder de "kont". Even rechtse muisknop op klinkken.
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   vr 9 jun - 8:41

Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   vr 9 jun - 8:48

Bedankt Dirk Jan. Ik heb vlug even gekeken en het lijkt er echt verdacht veel op. Dit was trouwens niet de enige tekening die te krijgen was. een stuk op 4, 5. Prijs, qua grote €12.50 en €15.-. Ik ga jou info goed door kijken. Echt heel interessant. Bedankt.
Terug naar boven Go down
DannyB.
komt hier vaker

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   vr 9 jun - 18:12

Op alle 3 eigenlijk een nee... lol!

De eerste optie is qua motor nog wel oké , maar de Mystery regelaars zijn een beetje een drama. Heel vaak maken de fets die de stroom uiteindelijk regelen maar minimaal contact met de koelplaat... Met als uiteindelijk gevolg een rokende boot.

Het is wel te verhelpen maar daar zit een hoop werk in met o.a
het vlakken van de fets en het nodige soldeerwerk om dat te kunnen doen. En dan nog blijft de kwaliteit van de regelaars middelmatig op zn best. Heb ze zelf in het verleden ook gebruikt inclusief het "nazorg pakket" zeg maar en ze gaven spontaan de geest in een setup die bij lange na niet aan de 200A kwam.

Die hobbyking motor is te laag in de toeren , de Aquastar 3974 met 2200kv is nog wel een leuke optie voor met 4 cellen in het begin en later 5 cellen.

Met de 4084 heb je en heel veel cellen nodig voor een beetje toeren en ook een veel duurdere HV esc. Om het extra gewicht in de boot en de extra kosten nog maar ff buiten beschouwing te laten van een minimaal 8 cellen pack per kant....

Het laatste setje is voor een 1:10 auto.
Die motor is veeeeelste klein en zeer waarschijnlijk veelste veel toeren voor een dergelijk grote Cat en de regelaar is niet watergekoeld , totaal ongeschikt dus Wink
Terug naar boven Go down
herman-marga@ziggo.nl
raakt bekend

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   vr 9 jun - 18:19

Bedankt Danny, maar we zoeken verder. Voor degene die een goed voorstel heeft.....ik sta er voor open.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran   

Terug naar boven Go down

Advies setup motoren en ESC's carbon catamaran
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
DutchElectricPowerboats :: Boten, motoren, regelaars...etc. :: Boten Setups-
Ga naar: