DutchElectricPowerboats
Wil je alles op dit forum kunnen zien moet je eerst aanmelden en wil je daarna actief meedoen /posten dan is voorstellen verplicht zodat iedereen weet wie je bent .

Veel plezier op het "DutchElectricPowerboat" forum.

mvg, Admin.

IndexIndex  D.E.P. PortalD.E.P. Portal  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Jos van België

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Jos
komt hier vaker

Aantal berichten : 64
Leeftijd : 27
Registration date : 29-05-09

BerichtOnderwerp: Jos van België   vr 29 mei - 23:22

Via xtreme deze site gevonden, en aangezien ik nu nog geen (snelle) boot heb, maar mijn boot wel elektro ga bouwen, hier eens aangemeld Very Happy

Eerst wat over mezelf,

Ik ben Jozua, 18jaar(augustus 19), zit dus nog op school, volg bacheloropleiding ElektroMechanica, 1ste van 3jaar. Woon in Kortrijk ~ West-Vlaanderen ~ België en vind hier totaal niets van modelbouwwinkels Evil or Very Mad en heb tot nu toe dus gewoon een klein bootje gemaakt met de onderdelen van men RC auto. Nog geen tijd gehad om een kap te maken, maar kantelen doet ie niet Rolling Eyes

http://www.youtube.com/watch?v=Oyqz5R2C_-A

Ik heb een HPR06 besteld met HPR hardware, en dat is het tot nu toe. Ik heb wel al zitten denken over een setup maar aangezien de kostprijs ga ik hem stukje per stukje bij elkaar rapen denk ik (wat sponsors zoeken Very Happy Tot eind augustus, krijg dan het geld van men vakantiejob binnen, en dat gaat dit jaar volledig naar men boot)

- All from HPR
HPR 06 Hull Carbon/ Kevlar 344,00Euro /st x1 = 344,00
Arneson Drive set HPR 06 (115) 156,00Euro /st x1 = 156,00
Rudder HPR 06 (115) 66,00Euro /st x1 = 66,00
Steering Rudder HPR 06 (115) 80,00Euro /st x1 = 80,00
Engine mounts/servo holder/bulkhead set HPR 06 65,00Euro /st x1 = 65,00
Verzendkosten/Shipping 17,00Euro /st x1 = 17,00
Flex Teflon and messing HPR 06 25,00Euro /st x1 = 25,00 +
753,00

- Different shops
Modellbau-Regler, AS 26-150 BL Evolution II 279,00Euro /st x2 = 558,00
Kokam 6S1P 4000mAh (30C) 6S/ 22,2 Volt 189,21Euro /st x2 = 398,42
LMT Motorserie 1950/HiAmp/7 (of 8/9) 293,00Euro /st x2 = 586,00
Aircooling version of LMT 1950 16,00Euro /st x2 = 32,00
LMT Waterkoeling 1950 25,00Euro /st x2 = 50,00
Octura x447 Sharpened & Balanced (442/445) 35,00Euro /st x2 = 70,00
V-Kabel Gold 320mm Graupner 8,40Euro /st x1 = 8,40
Receiver Bat-Kabel Graupner 2,00Euro /st x1 = 2,00
Compact Duo Power, 8506 Robbe (LiPo Charger) 109,00Euro /st x1 = 109,00 +
1813,82

Totaal: 2566,82 Euro

Daar komen dan nog de materialen bij om alles vast te zetten, epoxys etc, maar is er nog wat wat ik vergeten heb, maar zeker nodig heb?
Alles van HPR is al betaald, en word op dit moment gemaakt, en volgende week verstuurd denk ik.

Direct nog een vraag stellen zodat ik geen 2de topic hoef te openen.

Ik ben net in Zwevegem geweest bij Modelbootclub Nemo, en heb daar wat informatie opgedaan ivm de Lipo's. Waar ik nooit bij stil had gestaan is dus; Je hebt 2motoren, elk hun eigen regelaar, maar dan die 2x 6S Lipo's, moet je die in parallel hangen en aan de 2ontvangers (beide evenveel stroom). Of elke ontvanger zijn eigen batterij, dus zonder koppeling tussen de 2. Want iemand zei me dat dan de ene motor meer stroom kan trekken, en daardoor kan gaan afdraaien (meer Rpm in een motor).

Dus de batterijen in parallel of elk apart?

[Edit]
Oja nog een vraag, met een gesloten kap(geen verse lucht), heeft het dan nut dat die Lehner motoren met luchtkoeling zouden werken ook? Of zou ik dat achterwege laten? Neemt toch constant zelfde lucht op.
[/Edit]
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 9:24

hallo Jos.

ten eerste van harte welke op het forum!

je houdt niet van half werk zo te zien Laughing
ik zou als ik jou was mss iets kleiner (ook goedkoper beginnen)om weg wijs te worden met lipo's en brushless motoren.
want met alleen lipo's ben je er niet,je moet een lader hebben die lipo's kan laden en een balancer voor lipo's.
wil nou echt niet zeggen dat je het nu niet goed doet hoor,vind het juist super!!
je kunt ook beginnen met een iets goedkopere setup,etti regelaars,feigao motoren.
maar dat moet je maar eens bekijken.

kijk eens rustig rond en vraag maar raak!!

en omtrent jou vragen zou ik ff een nieuw draadje beginnen.

niels
Terug naar boven Go down
brick for brains
komt hier vaker

Aantal berichten : 82
Leeftijd : 58
Registration date : 06-02-09

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 10:12

Hoi,

Elke motor zen eigen regelaar en eigen accu, de beide regelaars met een Y kabel aan 1!!!! ontvanger verbinden. Nooit 2 BL motoren aan 1 regelaar hangen tenzij ze dmv een gearbox vast aan mekaar hangen. Moet Niels hier wel ietwat bijtreden, gezien je totaal nieuw bent aan electroboten is zo n project wel heel hoog gegrepen, en kan tot heel wat frustratie en kosten leiden als een en ander misgaat. Zo'n slordige 3000€ is een hele hoop om te spenderen aan een 1e project.

Walter
Terug naar boven Go down
focused
Beheerder

Aantal berichten : 1315
Leeftijd : 45
Registration date : 27-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 10:31

Welkom Jos ,

Ik hoop dat je vragen hier beantwoord kunnen worden enne zo`n HPR06 is niet mis hoor ze zullen straks zeldzaam worden dus wees er zuinig op en als je niks overhaast doet zal t wel goed komen
je krijgt hier hulp genoeg .

Tja en als je het geld ervoor hebt gewoon goed spul kopen maar een hpr06 zal met een twin setup van feigao 540xl9 op 6s ook de 100km/h passeren hoor en je houd op die manier een hoop centen over maar goed dit is maar een voorbeeld .

iig bekijk t forum , vraag veel en hele veel plezier met bouwen straks en houd ons op de hoogte.

Michiel.

WE DON'T STOP PLAYING WHEN WE GET OLD. WE GET OLD WHEN WE STOP PLAYING.
Terug naar boven Go down
http://www.dutchelectricpowerboats.nl
pompebled
raakt bekend

Aantal berichten : 36
Leeftijd : 64
Registration date : 05-04-09

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 11:34

Jos schreef:

Oja nog een vraag, met een gesloten kap(geen verse lucht), heeft het dan nut dat die Lehner motoren met luchtkoeling zouden werken ook? Of zou ik dat achterwege laten? Neemt toch constant zelfde lucht op.

Hallo Jos,

Alleen al het feit, dat de Lehners aangeboden worden met luchtkoeling wijst er al op dat het lucht door de motor heen zuigen z'n nut heeft, ook al is het steeds dezelfde lucht.
Door het contact met het water zal de lucht altijd wat gekoeld worden.

Ik ben een Lizard X aan het opbouwen met een 2250/5 erin en die heb ik ook besteld met luchtkoeling (en een waterkoelingsmantel natuurlijk) vanwege de extra koeling van de rotor, omdat de boot naar de tropen verhuisd, als 'ie klaar is.

Alle beetjes helpen.

Ik ben het eens met de anderen, dat de stap van je eigenbouw boot naar je huidige plannen een forse is, maar als je de bouwbeschrijvingen van soortgelijke boten als richtlijn neemt en vooral niet schroomt om hier te vragen als je ergens niet zeker van bent, zou het wel moeten lukken.

Groeten, Jan.
Terug naar boven Go down
Jos
komt hier vaker

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 13:15

Ok bedankt allemaal voor de info, een Y kabel heb ik nog liggen en ga inderdaad 2 regelaars gebruiken.

Maar ik kan nergens wat vinden over die Modellbau-Reglers of ze een BEC hebben(waarschijnlijk dus niet). Dan moet ik gewoon de rode draad eruit halen aan de onderkant van die Y-kabel, en een losse 5V batterijpakketje met een kabel aan de ontvanger hangen?

Das de ontvanger die ik heb, Bovenste is voor de 5V batterij die de ontvanger+servo voed waarschijnlijk?
3) Gebruik ik niet (reageert op sturen en gas geven tegelijk)
2) Is voor de servo(sturen)
1) is voor de regelaars(gas geven)

Klopt dit? Very Happy (Het doorknippen van de rode draad)
Terug naar boven Go down
focused
Beheerder

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 13:30

Ik zou de rode draad voor de splitsing samenvoeging verwijderen zodat de beide regelaars ook niet in contact komen met elkaar via de rode draad verder is
nr1 voor de servo en nr 2 voor de regelaar en nr3 is een 3e kanaal welke je niet nodig hebt maar wel kunt gebruiken om te zorgen dat de spanning van de losse
accu niet wordt terug gebracht naar 4,8v wat graupner doet nml, maw accu op kanaal3 aansluiten en een 5 cellen pakketje gebruiken en geen 4 .

mvg

Michiel.

Terug naar boven Go down
pompebled
raakt bekend

Aantal berichten : 36
Leeftijd : 64
Registration date : 05-04-09

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 13:52

Hallo Jos,

De Modellbauregler heeft inderdaad geen BEC, dus je moet een aparte ontvangeraccu of een externe UBEC gebruiken.

Je hoeft dus ook geen rode draden te verwijderen, omdat er domweg geen conflicten tussen BEC's kunnen ontstaan.
Als je voor de 6V optie van Michiel gaat, zou je de documentatie van de ontvanger er op moeten naslaan of de rode draden nu wél of niet verwijderd moeten worden (of domweg even meten hoeveel volt de ontvanger als voeding voor de servo en ontvanger afgeeft als je de 6V aansluit op de batterijingang en op kanaal drie, meet je geen verschil. dan kunnen de rode draden blijven waar ze zijn).

Groeten, Jan.
Terug naar boven Go down
Jos
komt hier vaker

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 13:58

focused schreef:
Ik zou de rode draad voor de splitsing samenvoeging verwijderen zodat de beide regelaars ook niet in contact komen met elkaar via de rode draad verder is
nr1 voor de servo en nr 2 voor de regelaar en nr3 is een 3e kanaal welke je niet nodig hebt maar wel kunt gebruiken om te zorgen dat de spanning van de losse
accu niet wordt terug gebracht naar 4,8v wat graupner doet nml, maw accu op kanaal3 aansluiten en een 5 cellen pakketje gebruiken en geen 4 .

mvg

Michiel.

Jij zegt dus dat ik servo en regelaar aansluiting moet wisselen, maar dat gaat denk ik niet, want ik heb een pistoolzender, en dan moet ik gas geven met dat wiel, want ik kan die 2 niet wisselen aan de zender denk ik.
En die rode draden zal ik dan voor de Y weghalen zoals je zei, zodat ze zeker niet verbonden worden met elkaar.

Oja, heeft 2brothers rc geen email adres? Want ik vind alleen een telefoonnummer van hen, en das wat duur vanuit België Razz

Greetz Jos
Terug naar boven Go down
focused
Beheerder

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 14:19

Dan is er toch iets mis met je setup want ook ik gebruik een pistoolzender nml de 3pks en heb gewoon evenals mijn stickzenders de servo op kanaal 1 regelaar op kanaal 2 en zo bij vele andere ook maar goed als t bij jou anders werkt gewoon zo laten .

en de rode draad hoef je alleen weg te halen als je een regelaar gebruikt die BEC heeft dus zoals pompeblad al aan gaf bij een regelaar zonder BEC is dit niet nodig.

Michiel.

Terug naar boven Go down
Jurriaan
Ing. houtbouw goeroe

Aantal berichten : 821
Leeftijd : 30
Registration date : 28-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 16:53

Hoi Jos,

welkom hier op het elektroforum! Je laat er geen gras over groeien met de setup die je in gedachten hebt. Maar ik moet ook de anderen gelijk geven dat hard varen meer is dan alleen maar een dikke setup! Er komt veel kijken bij de afstelling en opbouw, laat staan het besturen van een dergelijk projectiel. Ik weet zeker dat je met 100+ ookal met knikkende knieen aan de waterkant staat Very Happy
Een iets mildere (en goedkopere) setup zal ook bevallen, maar goed, die keus is natuurlijk aan jou! Ben er in ieder geval erg benieuwd naar Cool

@ 2 brothers heeft inderdaad geen email en je zal dus moeten bellen. Die paar kosten op 3000 euro vallen in verhouding wel mee tongue
Terug naar boven Go down
Jos
komt hier vaker

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 18:35

Jurriaan schreef:
Hoi Jos,

welkom hier op het elektroforum! Je laat er geen gras over groeien met de setup die je in gedachten hebt. Maar ik moet ook de anderen gelijk geven dat hard varen meer is dan alleen maar een dikke setup! Er komt veel kijken bij de afstelling en opbouw, laat staan het besturen van een dergelijk projectiel. Ik weet zeker dat je met 100+ ookal met knikkende knieen aan de waterkant staat Very Happy
Een iets mildere (en goedkopere) setup zal ook bevallen, maar goed, die keus is natuurlijk aan jou! Ben er in ieder geval erg benieuwd naar Cool

@ 2 brothers heeft inderdaad geen email en je zal dus moeten bellen. Die paar kosten op 3000 euro vallen in verhouding wel mee tongue

Jaja dat wel =D Maar kmoet gewoon weten of ze 2x 1950/7 motoren hebben daar Very Happy Bel ik ze wel es voor op dan want vind ze niet op hun site.

Ik kan inderdaad wel met een lichtere setup beginnen, maar uiteindelijk wil ik toch naar deze setup toe gaan, en dan kom ik uiteindelijk toch duurder uit. Dus ga ik gewoon hiermee beginnen, en natuurlijk rustig aan en wat gewenning. Ik weet ook wel dat het goed afstellen/ juiste prop vinden wel heel wat maanden zal in beslag nemen en dat is tenslotte ook de bedoeling van een hobby Very Happy

Oja en heb hier eens rondgevraagd, en om hier in België deftige epoxy te kopen moet ik al een goede 50-100km rijden. Dus dan zou ik dat meteen meenemen van bij 2brothers. Maar wat raden jullie aan, dus om alles vast te zetten? een 24h epoxy, welke soort etc en eventueel vlokken van het een of ander zodat het sterker is. Ben nog niet zo goed thuis met epoxy's, tot nu toe alles kunnen vast zetten met Pattex lijm ^^
Terug naar boven Go down
Jurriaan
Ing. houtbouw goeroe

Aantal berichten : 821
Leeftijd : 30
Registration date : 28-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 18:48

Hoi Jos,

2 brothers heeft ze misschien niet direct liggen, maar kan ze zeer zeker wel leveren. Motoren zijn te boot afhankelijk om echt op voorraad te hebben liggen.
Zij hebben ook mijn lehner opgestuurd naar Lehner toen deze kapot was.

Aan epoxy kunnen ze jou ook wel helpen, en anders kan je ook via polyservice.nl bestellen. Zelf zet ik alles vast met 5 minuten epoxy om het onderdeel te fixeren. Hierna gebruik ik chopped vezels en glasvezel/carbon om de boel af te lamineren met 24h epoxy. Epoxy 700-lijm is ook erg sterk en goed voor het vastzetten van onderdelen.

En stevig moet het vast Twisted Evil : http://www.youtube.com/watch?v=K9ZC46dzMzk
Terug naar boven Go down
brick for brains
komt hier vaker

Aantal berichten : 82
Leeftijd : 58
Registration date : 06-02-09

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 19:50

Hoi Jos,

al enig idee waar je gaat varen eens je alles voor mekaar hebt? Kunnen miss eens afspreken hier in Antwerpen, kunnen je vast wel wat wegwijs maken met een en ander.

Walter
Terug naar boven Go down
Jos
komt hier vaker

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 19:58

Normaal gezien om te testen op het kanaal Kortrijk-Bossuyt (Woon in kortrijk zo'n 1000m ervanaf). En er is een club in Zwevegem waar ik bij ga(zij varen ook op dat kanaal).

http://www.nemo-modelbootclub.be/start.html

Ik vind geen foto van de plaats zelf, maar het lijkt hier sterk op (en dit is ook een foto van het kanaal)

Komen soms grote schepen voorbij maar da's absoluut niet veel, maar met mooi weer zijn er wel wat kajakkers maar dat valt allemaal mee.

Maar ik kan natuurlijk naar andere plaatsen ook eens komen als ik de meeste spullen al wat bij elkaar heb.

Greetz, Jos
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 20:45

Hi Jos,

Welkom op dit forum.

zoals de andere reeds gemeld hebben...... serieus project om mee te beginnen.
Ik hoop dat je redelijk stevig in je schoenen staat als je een dergelijk project te water laat.
Vaar zelf ook een HPR 06 met 2x feigao's xl9 erin die over de 100 gaat, ondanks dat ik al een paar jaartjes mee loop in deze hobby stond ik de eerste keer met knikkende knieën aan de waterkant.

Verder blijft het 1 van de mooiste en best varende rompen nu verkrijgbaar dus snap je keuze Very Happy

succes ermee
Vincent
Terug naar boven Go down
bas
amperejunkie

Aantal berichten : 663
Leeftijd : 29
Registration date : 03-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   za 30 mei - 21:50

Als je zoveel geld in je eerste project gaat steken zou ik ook maar een ghz zender nemen.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Jos van België   

Terug naar boven Go down

Jos van België
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
DutchElectricPowerboats :: Algemeen :: Welkom-
Ga naar: